A TÁMOP 3. 1. 4. C-14-2015-0377 „Harmóniában a természettel” – Természetes és mesterséges környezetünk fejlesztése- című pályázata az Egri Arany János Általános Iskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola és Kollégiumban programonként 150 tanuló és 24 pedagógus bevonásával valósult meg.
A Pályázat fő célja a tanulók kompetenciájának fejlesztése, emellett a test és a lélek fejlesztése, valamint az ismereteik, készségek, képességek, jártasságok alakítása. Ennek keretén belül számos érdekes, izgalmas programban vehettek részt a diákok tanáraikkal, nevelőikkel, amelyek már a 2014/15-ös tanév májusában és júniusában elkezdődtek.
Két sportdélutánon szabadtéri jellegű mozgásos tevékenységekben, mint például kötélhúzás, grundbirkózás, röplabda, kispályás labdarúgás, kézi- és kosárlabda bajnokságokon stb. mérhették össze erejüket, állóképességüket a gyerekek.
Változatos ügyességi feladatok mellett próbálhatták ki a zumbát, mászófalat, trambulint és a légvárat is, mely tevékenységek hozzájárultak a koordinált mozgásfejlesztésükhöz is. A Borza Dojo tagjai karate bemutatója további sport tevékenységre ösztönözte tanulóinkat. A program részeként sporteszközök beszerzésére is sor került.
A program fontos részét képezte a komplex közlekedési ismeretek oktatása június 1-től június 10-ig előadások tartásával, filmek vetítésével igyekeztek a pedagógusok felhívni a figyelmet a biztonságos közlekedés szabályaira. A budapesti kirándulás alkalmával pedig kipróbálhatták tanulóink az elméletben elsajátított közlekedési ismereteiket a nagyvárosi közlekedésben.
Szeptember 23-án, az iskola területén tartott közlekedési délutánon külső szakemberek bevonásával, katasztrófavédők, rendőrök felügyeletével gyakorolhatták a biztonságos kerékpáros közlekedést, azt alsó és felső tagozatos tanulók. Erre a programra 18 db montenbike kerékpárt, közlekedési lámpákat és táblákat vásároltunk.
A kirándulások folytatódtak a diákok nagy örömére szeptember 16-án és október 7-én.
Két turnusban környezeti nevelést, fenntarthatóságot szolgáló környezettudatos tanórán kívüli tevékenységek támogatásának ösztönzése mellett Aggtelekre utaztak autóbusszal tanulóink és a programban résztvevő pedagógusaink, ahol megnézték a cseppkőbarlangot.
A másik alkalommal ugyancsak két turnusban a poroszlói Tisza- tavi Ökocentrum élő és élettelen természeti értékeit csodálhatták meg a tanulók, majd a program részeként megtekintették a Kiskörei vízlépcsőt és Erőműt is, melyhez a KÖTVÍZIG szakemberei adtak segítséget.
Az idegen nyelvek, az angol és német megszerettetése és a gyakorlatban való alkalmazása szintén fontos iskolai feladat, a pályázat része 4. osztálytól a 9.-dik osztályig. Az október 12-től 16-ig megtartott idegen nyelvi hét is ezt a célt szolgálta.
Digitális tartalmak, taneszközök használatával motivációt, ösztönzést kapnak a tanuláshoz tanulóink, ehhez digitális tananyagok beszerzésére került sor.
Tanártovábbképzés keretén belül 2 fő pedagógus környezeti nevelés és 2 fő pedagógus mentálhigiénés továbbképzésen bővíthette tovább ismereteit, hogy a tanulók hatékonyabb tanulását és kompetenciájának fejlesztését segítsék.
A program részeként a pályázati dokumentáció elkészítéséhez irodaszerek beszerzése történt.
A Pályázat során az iskola nevelőtestülete, vezetősége mindvégig figyelembe vette az esélyegyenlőségi elveket, ügyelt a fenntarthatóság pedagógiájára, ezért az Ökoprojektről videófilmet és fénykép dokumentációt is készítettünk, melyet a tanított ismereteknél feltudunk használni és előhívni az átélt élményeket tanulóinknál, továbbfejlesztve alkalmazható tudássá formáljuk a korábbi tapasztalatukat. A pályázatból megvásárolt eszközök további alkalmazhatóságot tesznek lehetővé, így évente több hasonló programot is megvalósíthatunk.